Ako funguje ekonomika filmového priemyslu


Model dnešného amerického modelu filmového priemyslu vznikol v sedemdesiatych rokoch 20. storočia ako odpoveď mladej generácie na starú stagnujúcu generáciu tvorcov filmovej zábavy. Mená ako Spielberg, Lucas a Scorsese ovládli filmové plátno a spolu s novými námetmi, novými tvárami, priniesli aj nový model toho ako Hollywood dokázal zarábať peniaze.

klapka
 
Nový Hollywood
 
Pred príchodom tejto novej generácie, ktorej model trvá v podstate doteraz bola stará generácia vystavená problému konkurencie televízie. V skratke, strašne veľa ľudí prestalo chodiť do kina a namiesto toho sedela doma pred televíziou. Nastala stagnácia a nová generácia potrebovala nejakým spôsobom zarobiť. Tu sa dostávame ku dvom základným pojmom modernej americkej kinematografie… Blockbuster a franchise.
 
Čeľuste, Star Wars, Indiana Jones… Všetko sú to filmy, ktoré sú blockbustery, alebo po našom – trháky. Tieto filmy majú priemery najmä počas leta, kedy ľudia idú do kina, sú postavené na veľkoleposti a majú cieľ poskytnúť zábavu, ktorá by v televízore nevynikla, ale na veľkom plátne je ako stvorená. Tento princíp, sústredenia na jeden, obrovský projekt, ktorý sa vyznačuje najmä tým, že ma vždy pokračovanie je základ trháku. Ďalší pojem je franchise, čo zahrňuje predpoklad, že okolo filmu existuje veľa atrakcií, ktoré sa dajú predať. Tričká, taniere, darčekové predmety, repliky rekvizít, klobúky, hračky, nálepky, knihy, časopisy… To všetko sa v konečnom dôsledku vyskladá na enormný zárobok. Základom je, že každý film operuje ako nezávislá značka, ktorá sa dá predať.

projektor
 
Model, ktorý vydržal dodnes
 
Ak si vezmeme dnešok a príklad Avengers, tak vidíme ako sa tento model rozvinul do neskutočných rozmerov. Ak bol predtým základom franchise zhluk 4-5 filmov, tak Marvel to dotiahol do vyše dvadsiatky filmov, ktoré sú podporované komiksami a miliónmi ďalších doplnkových vecí, ktoré štúdio môže predávať. Treba sa zamerať aj na dramaturgiu, kedy desiatky postáv a ich dejové línie sú poprepájane v dvadsiatich filmov, takže je isté, že si tento film nenecháte ujsť. A to dokazujú aj zárobky, keďže marvelovská sága je najúspešnejšia sága všetkých čias.