Predajné praktiky a obchodný marketing. Vieme aspoň čiastočne rozoznať kedy ide o manipuláciu?

Každý z nás potrebuje nakupovať, či už v kamennom obchode alebo cez internet. A tak sa vystavujeme pôsobeniu rôznych praktík marketingu, neraz aj manipulatívnych či dokonca zakázaných.

  • Bežne požívaným spôsobom je umiestnenie drahšieho a výpredajového tovaru do takzvaných atraktívnych zón. Z hľadiska plochy predajne sú to napríklad uličky medzi regálmi a miesta pri pokladniach. Pri pokladniach sa umiestňujú produkty impulzívnych nákupov ako žuvačky, baterky, holiace strojčeky, cukríky. Poznáme to sami, že keď stojíme u pokladne neraz si prihodíme do košíka pár vecí.

Atraktívnou zónou je tiež priestor v regáloch zhruba vo výške očí.

obchod

  • Hluchými zónamisú miesta celkom hore, či dole alebo na začiatkoch regálov. Tam sa umiestňuje tvar, pre ktorý sa zákazník rozhoduje už pred vstupom do predajne, čiže základné potraviny.

  • V mnohých predajniach je tovar rozmiestnený v takzvanom dlhom nákupnom okruhu. Ide o to previesť zákazníka celou plochou predajne, aby prešiel aj okolo tovaru, ktorý neplánoval kupovať.


70 – 90% nákupných rozhodnutí je realizovaných zákazníkom priamo v predajných miestach.

Pri rozhodovanítoho, čo nakúpime, pôsobia naše emócie, a na ne sú zamerané ďalšie praktiky.

  • Akcia. Tovar navyše zadarmo. Väčšie obsahy či viac kusov.

Ceduľky s označením akcia sú výrazne odlíšené, najviac asi červenou farbou. Upozornenia na zľavnený tovar, alebo výrobky, kde sa dá za tú istú cenu kúpiť viac. Nekalou praktikou je spôsob, kde sa pôvodná, neakciová cena navýši a akciová cena tak ostane aspoň približne na pôvodnej hodnote. Mali by sme vedieť že toto je zakázané.

  • Vytvorenie časovej tiesne u zákazníka

Tu spadá označenie napríklad Akcia už len dva dni, alebo Obmedzené množstvo výrobkov v akcii a ja sem zaraďujem aj oznam Limitovaná edícia.
Strach, pocit že mi niečo výhodné ujde, vedie neraz k nerozmyslenému nákupu vecí, ktoré vôbec nepotrebujeme, alebo nákupu väčšieho množstva, ktoré je zbytočné.

  • Rôzna gramáž podobných výrobkov

Stačí spomenúť napríklad margarínové maslo, kde vedľa seba sú umiestnené výrobky 500g a 400g. Človek ktorý sa díva na cenu, môže byť čiastočne pomýlený a kúpi si vlastne drahší výrobok v podobnej kvalite.

zboží


Nuž, nie je asi možné vymenovať tu všetky spôsoby vplývania na zákazníkov, patrí sem aj atmosféra predajne, farby, hudba a teplota.

Takže zdravý sedliacky rozum do hrsti, a nech nám nákupy pôsobia nielen radosť a potešenie, ale aj vedomie, že sme sa nenechali tak trochu zmanipulovať podľa priania predajcu.